الخميس، 4 أبريل 2013

من سنـة



النهاردة عيـد ميلادي xD
بغض النظـر عن إنـي طول عمري مبسوطة انو يوم 4/4 .. عشان بحسه تاريخ حلوو xD
المهـم يعنـي لما صحيت النهاردة اكتشفت أنوو من سنـة حاجات كتيرة أوى أوى اتغيرت
حاساها حصلت بسرعة و فى نفس الوقت حاجات كتير حصلت اكتر من الوقت اللى عدّا

من سنـة .. مكنتش فاهمـة الناس كده 
من سنـة .. كان فى ناس فاكراهام كويسين و طبعاً طلعوا ...
من سنة .. كان فى ناس ندمت على إنـي عرفتهم 
من سنة .. عمرى ما كنت اصدق اللى حاصل دلوقتى
من سنة .. عمرى ما كنت هتعامل على ان الحاجات دى عادى 
من سنة .. كل حاجة كانت بتأثر فيّا أكتر من دلوقتى
من سنة .. كنت فاهمة حاجات كتير غلط

بس أنـا مش زعـلانة من ده كله .. حاسة إنى اتعلمت حاجات كتير أوى و اتغيرت فى حاجات كتير أوى
يمـكن المشكلة دلوقتى انى فى حالة انى مش مستوعبة من كتير التغيرات اللى حصلت ..
بس أكييـد بعد شوية هيبقى عادى و لما ابص كده هعرف اد ايه اتغيرت (( للأحسـن يا ريت يعنى !! ))

فى خلال السنة دى ..
 عرفت انو مش اللى انت عايزة لازم يحصل ممكن بس شوية منه .. ممكن ميحصلش خالص بس ده أحسن حاجة ليـا
بقيت من جوه مقتنعة بجـد انو الحاجة اللى هتحصل لو مش عاجبانى فهى كويسة عشان ربنا اختارها حتى لو انا مش فاهمة ليه
و الحاجات اللى هموت و تحصل و مبتجيش هتيجـى بس فى وقتها المناسب .. او ممكن متجيش  مش عارفة بس برضه ده أحسن !!

عرفت انو مش معنى انو انا مختلفة مع ناس .. او مش بحبهم .. او مش قريبين منى انى اقطع علاقتى بيهم 
بالعكـس اكيد انا الخسرانة من ان علاقتى بأى حد تتقطع .. خليها موجودة بس بحدود .. ادينا بنتعلم و كلن بشر فكلنا هنغلط ..

عرفت ان الحاجة الصح .. الناس اللى بيعملوها و مقتنعين قليلين اوى و انى لازم اكون من دول 
و عرفت انو الاختيارات الصح ربنا بيحلطنا قدامها 100 امتحان يشوف احنا هنثبت و لا لأ 
عشان كده اتعلمت انى اعمل اللى انا مقتنعة بيه و شايفاه صح بغض النظر عن أى حاجة تانية
بجد يعنى أستاذ غسـان مطـر مكنش بيهزر لما كان بيقول لحزلقوم (( اعمـل الصح )) .. دى بجد اهم نصيحة فى الحياة !

عرفت انى مش محتاجة ناس كتير .. صاحب واحد أصلى أبرك :D

عرفت انو حلمـي مش مهم أى حد يقتنع بيه غيري .. كفاية انى انا شايفاه ممكن و هيبسطنى و هيفرحنى :D

عرفت انو مش كل اللى مش عاجبنى هعرف اغيره و لا مطلوب أصلاً أغيره ..
عرفت انو بجد انك تخلى الجنيا متغيركش دى حاجة صعبة بس ليها قيمة ..

عرفت انو مش معنى اللى نفسك فيه مش حاصل دلوقتى انو مش هيحصل خالص
عرفت بجد انو المشكلة يك مش فى الظروف .. 
عرفت انو معرفة الناس دى بجد كنز و بتتعلم منها حاجات كتير اوى :D

أنــا رغيت كتير أوى .. وكله كلام عن نفسي .. بس كتبته عشان حاسه انو ده موجود فى حياة كل حد فينـا بس بشكل مختلف !!
كل سنة و أنا طيبة xD

ليست هناك تعليقات:

إرسال تعليق