الجمعة، 13 سبتمبر 2013

حوليات #3 ... عن اللخابيط و الكراكيب




حاسة ان راسي مليانة أفكار ملخبطة و حاجات مكركبة و أسئلة كتيرة مش لاقيالها إجابات
و أسئلة تانية متأكدة إنى هزعل لو عرفت إجاباتها فمش عايزة أعرف !

طول الوقت احساس بالتوهان .. فى زحمة جوه دماغك ..
حاجات كتيرة جواك مش عارف تخرجها ازاى و لا عارف تتصرف معاها 
تحس انك محتاج تتخانق مع نفسك بس مش عارف 

مش فاهم ليه الناس بقت بتتصرف بالشكل ده ؟؟  
الدنيا مش مفهومة فعلاً و لا انت اللى غبي و مش فاهم ؟؟
انت مش حابب الناس و لا قابلهم كده و لا هم قابلينك !
بتحاول تتعايش و تمشي حالك بس مش عارف 
طول الوقت بتعافر عشان تبقى مبسووط و بتفشل !
و ترجع تقول الدنيا قصيرة و مش مستاهلة كل التعقيد ده 
تصحى فى يوم مزاجك حلو و تيجي حاجة صغيرة تفكرك او تنرفزك فتقلب كل ده
ازاى اتحولت من الكائن المتفائل اللذوذ ده اللى شايف الحياة وردي
لشخص كئيب و قاتم و شايف الحياة أبيض و أسود !

مع الوقت حاجات هتفهمها .. 
 و مع الوقت حاجات هتقرر انك مش عايز تفهمها أصلاً

بقالى فترة مش بكتب .. ايوة انا مش كاتبة كبيرة و مهمة يعنى فده مش هيأثر فى الكون
بس يفرق معايا انا حتى لو كنت بكتب وحش
 بس دى الحاجة الوحيدة اللى بحس انى برتاح و انا بعملها ..
بحس انى انا من غير قيود كده و لا حد واقفلى هينتقدنى و يحكم عليا !
 الحياةاللى احنا عايشنها عندها قدرة انها تنسينى اعملها او تحسسنى انى مليش نفس 
تحسسك  انك ماشي فى متاهة ..
 الحياة الروتينية دى بتسحب روحك حبة حبة من غير ما تحس !
و فجأة تيجي حاجة تفوقك شوية بس بترجع تانى !
حاسه ان أكبر و أهم معركة فى الحياة  .. انك تحافظ على انك متتحولش للكائن اللى ماشي مش حاسس بنفسه ده
انا مش عايزة اكبر ابقى الست اللى ماشية شايلة اكياس كتير و بتكلم نفسها فى الشارع و محتاسة !
تحسنا بقينا اوتوماتيك ماشيين كده و خلاص !
 لا ماشيين ايه .. لا ده احنا بنجرى و متفهمش بنجري ورا ايه !

و لما نفوق نفوق على كراكيب و افكار بقت متربة فى دماغنا من كتر ما احنا مطنشينها
او عاملين نفسنا  مش مهتمين او خايفين نواجهها !
أهم خناقة لازم تكسبها انك تكسب نفسك ..
بس على فكرة الحاجة الوحيدة اللى انا متأكدة انه الحياة مش بتتفهم .. الحياة بتتعاش !

من وحي تدوينة 

مش فاهمة حاجة!



على فكرة يا أمانى كلنا مش فاهمين حاجة  !!

ليست هناك تعليقات:

إرسال تعليق